Video: Canada/USA 2022

Enzo – Muddy Waters V10 / Squamish, BC

Canada/USA 2022

On 11/11/2022, in blog, by Enzo

Begin augustus stuurt Ima een mail door met daarin een advertentie voor een camper. Iets voor onze trip? Een paar dagen later heeft ze ‘m gekocht. En nog geen twee weken later staan wij op de stoep. Wat een timing! Het is warm. Niet alleen in augustus in Squamish. Tot half oktober hebben we temperaturen van rond de 25 graden. Niet zo lekker om te klimmen. Maar wel ideaal voor het camperleven met Yume.

Squamish, BC / 15-30 augustus

Eerst blijven we twee weken acclimatiseren bij Ima en Colum in Squamish. Dat is ook wel nodig. Sanne – dan 13 weken zwanger – heeft weinig energie. Yume heeft last van de jetlag. En ik ben bijna twee weken lang snipverkouden. In de eerste dagen lukken me een paar moeilijke boulders, maar daarna is het gelijk op. Bij Sanne gebeurt het omgekeerde. Hoe langer we in Squamish zijn, hoe beter ze zich weer voelt. Een paar dagen voordat we vertrekken uit Squamish klimt ze ‘The Secret Lives of Children’ v9. Dan al is het vrij zeker dat dat haar moeilijkste boulder van de trip zal zijn. Op de laatste dag klimt ze met Colum naar de top van de Chief, zo’n twintig lengtes.

Sanne in The Tugger v6
Varen op Levette Lake in de buurt van Squamish
Ima, 30 weken zwanger, klimt hier en daar een V0 mee. Yume zorgt ervoor dat het allemaal veilig is.
Gelukkig hoeven we in Squamish nooit ver te lopen
Sanne met Colum op de Chief, even wat meters maken

Index, WA / 31 augustus – 8 september

Onze volgende bestemming is Index. Ik had nog nooit van het gebied gehoord, maar voordat we gingen kreeg ik een lijstje met tips van Paul – die ik in 2010 in de VS ontmoette en bekend is in vrijwel alle staten. Index, Goldbar en Morpheus liggen allemaal dichtbij elkaar in Washington en stonden hoog op zijn lijst van aanraders. Index is eigenlijk een trad-gebied, maar er liggen een paar hele mooie boulders.

Midnite v9 is de eerste die op mijn lijst staat. Het is zo’n 30 graden en de boulder voelt snoeihard aan. Het duurt een uur voordat ik het begin kan klimmen en dan volgt een dyno naar een slopey top. Keer op keer mis ik. Ook in m’n tweede sessie. En zelfs in m’n derde sessie, na een rustdag, lijkt het erop dat ik ‘m niet ga doen. Totdat ik last minute m’n beta wijzig. In plaats van naar rechts te gaan, besluit ik recht omhoog te springen, naar een nog slechtere top. Meteen is het raak. Had ik dat maar twee sessies eerder bedacht.

Na het klimmen hangen we meestal op het dorpspleintje, waar een speeltuin is voor Yume en waar we in de rivier kunnen zwemmen. Hierdoor hebben we vrij veel aanspraak van locals. Index is heel klein, dus al snel zien we bekende gezichten van gezinnen met kinderen. Dankzij Yume burgeren we snel in.

Hagakure v12 is de volgende boulder die ik graag wil klimmen. Mooie slopers, unieke balanspassen; een echte Bleau-boulder die me doet denken aan Bérézina. Dat zou me dus moeten liggen. Ik heb twee goede werksessies nodig om alle passen te maken. Na een rustdag gaat de wekker om 6:30, zodat ik in alle koelte de boulder hopelijk kan klimmen. Rond 9 uur kom ik dichterbij dan ooit. Maar een poging later trek ik een split.

Index, klein maar fijn
De tafel op het dorpsplein waar we vaak aten. Yume regelde zelf even wat schilderwerk.
Hagakure, helaas unfinished business…
Koken in de van

Olympic National Park, WA / 9 – 12 september

Drie dagen wachten in Index, of er even tussenuit en dan weer terugkomen. Die keuze was snel gemaakt. Die ochtend klom ik nog bijna Hagakure, die avond slapen we al bij Walmart ten westen van Seattle, voor een rondje Olympic National Park. Het doet me erg denken aan Vancouver Island, dat ook niet ver weg is. Als we na drie dagen weer ergens online zijn, zie ik alarmerende berichten van Ima. Een dag nadat we waren vertrokken uit Index, ontstond er een paar kilometer verderop een wildfire. Index is geëvacueerd. Terug kunnen we dus niet.

Wyoming / 13 – 22 september

Lang twijfelen we wat onze beste optie is. In Leavenworth is er – door de vele wildfires in Washington – hele slechte lucht. Naar het zuiden, richting Oregon, wordt het er niet beter op. We rijden terug naar het oosten, maar kiezen onze wegen zo dat we last minute alle kanten nog op kunnen. Uiteindelijk wordt het Wyoming. Yellowstone stond nog op onze planning, maar eigenlijk als ‘klimpauze’ voor later in de trip. Gelukkig zijn we flexibel. Bovendien hoorde ik van Paul dat er rondom Lander wat te boulderen valt. In twee dagen rijden we de ruim 1.500 kilometer door Washington, Oregon, Idaho en Wyoming. De leegte en de vergezichten zijn fantastisch. Het regent als we aankomen in Lander. Gelukkig is er genoeg te doen, ook voor Yume. Van koffiebar tot binnenspeeltuin; ik had het niet verwacht middenin de dunstbevolkte staat van de VS.

Als het na een regendag opklaart, gaan we een kijkje nemen bij de boulders. De Ufo-boulder is een gigantische overhang met dé klassieker van Wyoming: The Giving Tree v10. Die wil ik sowieso doen. De volgende ochtend komen we terug. Het is zaterdag en we hebben gezelschap van een stel uit Salt Lake met hetzelfde plan. Samen werken we in de v10, die moeilijker is dan ik had ingeschat. Na twee uur kom ik dichtbij, maar kan ‘m helaas niet afmaken. De power is op. Gelukkig lukt het de volgende dag snel. Smokin’ the Tree stand v11 lukt me dan ook, maar ik ben blijer met de v10.

Sanne speelt wat in Gem Thief v11, een boulder die haar zou moeten liggen als haar buik niet in de weg zou zitten. Na twee dagen klimmen, zijn we eigenlijk allebei wel klaar om verder te gaan. We rijden eerst naar de Grand Tetons. En de volgende dag gaan we door naar Yellowstone. Omdat er meer regen op komst is, doen we beide parken in een dag. Op zich ook genoeg om een indruk te krijgen. Daarna rijden we terug richting Washington.

The Giving Tree v10
Van een stel jagers kregen we bergen brandhout. Marshmallows voor Yume!
Donkere nachten in Wyoming
Geisers, geisers, geisers in Yellowstone National Park

Leavenworth/Index, WA / 23 september – 2 oktober

In Leavenworth is het nog steeds warm. Klimmen kan eigenlijk alleen tussen 8.30 en 11 uur in de ochtend. Op dag één bijt Sanne zich vast in Busted v7; de laatste moeilijke boulder die ze nog wil klimmen. Dat lukt in vier sessies. Omdat we veel tijd hebben in Leavenworth, probeer ik de eerste dagen vooral veel verschillende boulders. Om zo te kijken waar ik uiteindelijk tijd in wil steken. Na een week is het tijd om ook dingen af te maken. Ik zet de wekker om 6:45 en klim drie kwartier later eerst Cloaca v11 en anderhalf uur later Beautification v11.

Al de hele week houd ik de lokale nieuwsmedia al in de gaten, om te zien hoe het met de wildfires rondom Index gaat. En wanneer highway 2 – de weg tussen Leavenworth en Index, die al zes weken afgesloten is vanwege de wildfires – weer geopend wordt. Die middag zie ik dat de weg net is vrijgegeven. Dit is onze kans om terug te gaan naar Index en Hagakure af te maken. Onderweg zien we de schade die de bosbrand heeft aangericht. Het smeult nog overal na. In Index zelf lijkt gelukkig niets aan de hand, afgezien van de rook in de vallei. Na een rustdag zet ik wederom vroeg de wekker. Maar eenmaal opgewarmd loopt Hagakure voor geen meter. Het is te klam. Ik was er al een beetje bang voor, maar als ik zelfs niet fatsoenlijk door de makkelijke beginpassen kom, weet ik het zeker… Misschien vanmiddag?

We rijden naar het dorpspleintje. Eenmaal daar zien we pas hoe slecht het zicht is. De vallei is gevuld met rook. En ook al hadden we een paar rokerige dagen in Leavenworth, dit is wel heel extreem. Allebei beginnen we onze keel en ogen te voelen. We besluiten naar Goldbar te rijden, om ergens binnen te kunnen zitten. Maar als we daar online komen, zien we dat de rook voorlopig niet weg is. Eén telefoontje naar Squamish is genoeg. Ima is inmiddels met zwangerschapsverlof en heeft toch alle tijd. Vier uur later staan we weer bij Ima en Colum op de stoep.

The Cotton Pony v10
Enchantment Park in Leavenworth, waar we veel van onze middagen doorbrengen

Squamish, BC / 3 – 8 oktober

Een rustig weekje in Squamish, met nog steeds zomerse temperaturen. Weer een douche en een huis is lekker na vijf weken camper. Sanne klimt haar een-na-laatste v6 van de trip. Na vijf dagen is het ook weer tijd om op pad te gaan. In Washington is de rook voorlopig niet weg. Gelukkig zijn er in BC nog meer bouldergebieden. Niet heel bekend, dus mijn verwachtingen zijn niet heel hoog. Maar toch leuk om nog wat anders te zien. Met wat screenshots van Mountain Planet rijden we richting Kelowna, vijf uur ten oosten van Vancouver.

Okanagan, BC / 9 – 15 oktober

Er liggen meerdere gebieden rondom Okanagan Lake. De Boulderfields lijkt de grootste verzameling boulders te hebben. Dat valt niet tegen. Het kost wat moeite om er te komen – 45 minuten slechte dirt road – maar dan heb je wel gelijk een mooie rustige kampeerplek vlakbij de boulders. Het navigeren en vinden van boulders in het boulderveld valt niet mee, zeker niet met pads én Yume op de nek. Met een tekeningetje van internet vinden we Driven, die ik snel klim. Daarna komen we gelukkig mensen met een topo tegen. Dat helpt. Ik trek er een paar keer alleen op uit om wat boulders te bekijken en om The Currency te klimmen, een afgelegen v11. Drie dagen klimmen we in de Fields. Daarna rijden we een uurtje noordwaarts, naar Vernon. Daar ligt de Cougar Canyon. Op aanraden van een local wil ik daar graag een kijkje nemen. De approach hier is misschien nog wel meer gedoe met Yume dan naar sommige boulders in de Boulderfields… Maar het is het wel waard. The Mistress v10 staat zeker in de top 5 van boulders die ik deze trip klom.

Ploeteren door de Boulderfields
Koeknoten!
Hier en daar hele mooie rots
Herfst in Cougar Canyon
Kalamalka Lake bij Vernon. Half oktober, toch 25 graden

Leavenworth, WA / 16 – 27 oktober

Voor de tweede keer steken we de grens over naar Amerika. Gelukkig zijn onze visa nog geldig en zijn we in drie minuten klaar. Dat was in augustus wel anders, toen deden we er tweeënhalf uur over… In Leavenworth is het nog steeds heet en smokey. Dat betekent dus wederom klimmen in de ochtend en daarna zoveel mogelijk binnen-activiteiten zoeken. Ondanks de condities klim ik de eerste dagen meteen een aantal boulders die nog op mijn lijstje stonden van een paar weken geleden. Maar op sommige dagen is de lucht zó slecht dat we vooral binnen willen zijn. De bieb en een museum in Wenatchee bieden uitkomst.

De laatste week van de trip zitten we in een AirBnB. En komt Gil een weekje mee klimmen. Goede timing, ineens is er regen op komst en daalt de temperatuur flink. De rook is ook gelijk weg. En de laatste dagen ligt er zelfs sneeuw op de toppen van de canyon. Wat een contrast met de rest van onze trip! In plaats van 25 graden is het ineens 10 graden. Ik kan daardoor veel meer klimmen; eindelijk geen last meer van m’n huid!

Tumwater Canyon. Links 19 oktober: veel rook. Rechts 22 oktober: eindelijk schone lucht!
Gil probeert The Cougar Milker v10. Helaas lukt het net niet…
Sanne – 23 weken zwanger – klimt nog wat hele makkelijke boulders
Superman v9

Squamish, BC / 28 oktober – 7 november

Eind oktober rijden we terug naar Squamish, voor de laatste keer. Sanne vliegt twee dagen later terug, ik blijf nog een weekje samen met Yume. Ima en Colum zijn druk met hun pasgeboren dochter Maeve, dus ik trek er met Yume op uit en zorg voor het eten. Het regent veel, dus we zijn vaak in het zwembad te vinden. Maar tegen alle verwachtingen in heb ik ook nog twee klimdagen!

Muddy Waters v10 bij de Smoke Bluffs, snel droog dus ideaal voor de laatste droge middag